Haavisto Pekka (Vihreä liitto, Helsingin vaalipiiri)

Sukunimi, Etunimi:Haavisto, Pekka
Vaalipiiri:01 Helsingin vaalipiiri
Puolue:Vihreä liitto
Linkki vastaajan kotisivuille:http://www.pekkahaavisto.fi/

I TAITEEN RAHOITUS

1. Tulisiko taiteen rahoituksen mielestäsi perustua ensisijaisesti (valitse toinen vaihtoehdoista)

a) liiketoimintana, keskittyen edistämään sen markkinointia ja edistäen kuvataideteosten myyntiä.

b) perusoikeutena, jota saatavuuden takaamiseksi on rahoitettava ennen kaikkea verovaroin.

Kommentit: Taide on laaja kenttä, jossa taiteen tekijät, taiteen kuluttajat ja taidekasvatus muodostavat kokonaisuuden. Suomen on pienenä kielialueena ja pienenä taidemarkkinana pidettävä itse huolta taiteilijoistaan, taiteen toimintaedellytyksistä ja taidekasvatuksesta. Taidemarkkinat, galleriatoiminta ja taidemuseot ovat osia tästä kokonaisuudesta.

2. Minkä suuruinen tulisi taiteen ja kulttuurin osuus Suomen valtion budjetista mielestäsi olla? (valitse 1 vaihtoehto)

a) Taiteen ja kulttuurin osuutta Suomen valtion budjetista tulisi mielestäni laskea nykyisestä tasosta. 

b) Taiteen ja kulttuurin osuus Suomen valtion budjetista tulisi mielestäni pitää ennallaan nykyisellä tasolla. Taiteen ja kulttuurin osuus valtion budjetista oli vuonna 2018 noin 0,8 %.

c) Taiteen ja kulttuurin osuus tulisi kasvattaa 1 % Suomen valtion budjetista. 

Kommentit: Kannatan “taideprosentti” -ajattelua, jolloin taiteella olisi kiinteä – ja nykyistä korkeampi – osuus budjetista. Taiteen ja kulttuurin osuus ei saa missään tapauksessa laskea nykyisestä. Taiteella ja kulttuurilla on myös tärkeä tehtävä ihmisten luovuuden tukemisessa. Tällä on merkitystä niin mielenterveyden kuin työkunnon ylläpitämisessä.

3. Mitä seuraavista taiteen rahoituksen haasteista pidät merkittävimpänä? (valitse 1-2 vaihtoehtoa)

a) Taiteen eri muodot eivät ole tasavertaisessa asemassa valtion avustusjärjestelmässä. Kuvataiteen rahoitus on pahasti jäljessä taiteilijamäärän suhteutettuna ja muihin taiteen muotoihin verrattuna.

b) Taiteen vapaan kentän rahoitus on riittämättömällä tasolla, minkä vuoksi kentän pitkäjänteinen kehittäminen on käytännössä mahdotonta.

c) Taiteen ja taiteilijoiden tukemisen alueellinen epätasa-arvo.

d) Taiteilijoiden toimeentulo on erittäin huono ja määrärahoja taiteilijoiden tukemiseen on liian vähän. 

e) Visuaalisella taiteella ei ole sen rahoitusasemaa turvaavaa lakia, kuten omaa valtionosuusjärjestelmää. 

f) Jokin muu, mikä:__________________________________

Kommentit: Olen huolissani siitä, että päätoimisten taiteentekijöiden asema on edelleen Suomessa erittäin heikko.

II TAITEILIJA-APURAHOJEN MÄÄRÄ JA TASO

1. Mikäli käytettävissä olisi enemmän määrärahoja taiteilijoille myönnettäviin valtion taiteilija-apurahoihin, tulisiko mielestäsi: (valitse 1 vaihtoehto)

a) pitää apurahan suuruus ennallaan, mutta myöntää apurahoja aiempaa suuremmalle taiteilijajoukolle.

b) korottaa apurahojen tasoa merkittävästi korkeammaksi, mutta pitää saajien määrä ennallaan.

c) sekä korottaa apurahan tasoa että kasvattaa apurahan saajien määrää. 

Kommentit: Pidän tärkeänä että sekä taiteilija-apurahojen tasoa että niiden lukumäärää voitaisiin nostaa. Varsinkin varttuneemmilla taiteilijoilla pitäisi entistä useammin olla mahdollisuus pidempään apurahakauteen. Vihreiden mallissa perustulolla olisi merkitystä myös monen taiteilijan kohdalla.

III TAITEILIJOIDEN SOSIAALITURVA 

1. Millä seuraavista keinoista taiteilijoiden sosiaaliturvaa tulisi mielestäsi ensisijaisesti parantaa? (valitse 1-2 vaihtoehtoa)

a) Suomessa tulisi ottaa käyttöön perustulo. 

b) Taiteilijaeläkkeiden määrää tulisi lisätä. 

c) Taiteilijapalkka tulisi ottaa käyttöön.

d) Taiteen tekemisen edellytyksien, kuten työhuoneen vuokraamisen tai välinehankintojen ei tulisi saada vaikuttaa taiteilijan sosiaaliturvaan laskevasti. 

e) Sosiaali- ja työttömyysturvajärjestelmää on kehitettävä siten, että laki ja oikeudenmukaisuus toteutuisivat myös taiteilijoiden kohdalla. 

f) Vapaiden taiteilijoiden eläketurvaa tulisi yksinkertaistaa. Ei-työsuhteinen eläketurva tulisi siirtää kokonaisuudessaan maatalousyrittäjien eläkelain piiriin ja vakuuttaa Melassa.

g) Jokin muu, mikä:__________________________________

Kommentit: Taiteilijoiden sosiaaliturvassa on monia ongelmia. Tärkeä asia olisi perustulon käyttöönotto, joka helpottaisi monen taiteilijan asemaa. Tulot töiden myymisestä, opetustoiminnasta jne. eivät vaikuttaisi perustulon määrään, jolloin kaikki toiminta olisi kannustavaa. Tällä hetkellä tilanne on erittäin vaikea esim. työttömyysturvan ja satunnaisen työskentelyn välillä. Nykymalli pakottaa passiivisuuteen.

IV KUVATAITEILIJA AMMATTINSA HARJOITTAJANA 

1. Miten kuvataiteilijan asemaa ammattinsa harjoittajana tulisi mielestäsi parantaa (valitse 3 mielestäsi tärkeintä keinoa)

a) Valtion taiteilija-apurahoihin käytettävissä olevia määrärahoja tulisi kasvattaa. 

b) Taiteilijapalkkajärjestelmää tulisi kokeilla taiteilija-apurahajärjestelmän rinnalla.

c) Taiteilijalle tulisi maksaa julkisesti tuetussa museossa tai galleriassa näyttelyä varten tehdystä työstä korvauksena näyttelypalkkio. 

d) Yrityksille tulisi sallia verovähennysoikeus taiteen tukemisesta ja hankkimisesta.  

e) Kotitalouksille tulisi sallia kotitalousvähennysten tekeminen elävien taiteilijoiden taideteosten ostamisesta oston tapahtuessa taiteen ensimyyntinä. 

f) Valtion tulisi kannustaa ja tukea kuntia ja kaupunkeja lisäämään kuvataidetta rakennushankkeissa ja kaupunki- ja aluesuunnittelussa. Prosenttiperiaatteen toteutumista tulisi vahvistaa.

g) Kehitetään uusia tapoja tukea kuvataiteen alan välittäjäportaan (mm. galleriat, järjestöt, taidelainaamot, osuuskunnat, erilaiset tuotantoalustat ja taidekeskukset) toimintaa. 

h) Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Taiteen edistämiskeskuksen apurahoituksen ohella kuvataiteen kentän ja kuvataiteilijoiden toimintaedellytysten kehittämiseen tähtääviä tukimuotoja tulee kehittää ministeriöiden välisessä yhteistyössä monipuolisemmin. 

i) Jokin muu, mikä: ____________

Kommentit: Useita toimia tarvitaan. Prosenttiperiaatteen vahvistaminen taidehankinnoissa on tärkeää.

Categories: